چه کتابهایی را برای کودکان بخوانیم؟

خواندن کتاب برای کودکان، باعث می‌شود که علاقه‌ی آنها هم تقویت شود و خود را به خواندن کتاب عادت دهند. اشتیاقی که در بچه‌ها می‌بینیم شاید در بزرگترها مشاهده نکنیم. خواندن کتاب، در طریقه‌ی حرف زدنشان هم تاثیر می‌گذارد. قصه‌ها و داستان‌ها باعث می‌شوند، کودک، خلق و خوی خوب شخصیت داستان را در خاطر بسپارد و یا شاید انجامش دهد.

به گفته‌ی دوست عزیزمون در مقاله‌ای در همین باب:

《سعی کنید از ژانرهای مختلف، کتاب انتخاب کنید. از این طریق می‌توانید فرزند خود را با تعداد گسترده‌تری از فرهنگ‌ها و شخصیت‌ها در سراسر جهان آشنا کنید. به علاوه به او کمک خواهید کرد که با آشنا شدن با ژانرهای مختلف کتاب، بتواند ژانر موردعلاقه‌اش را بفهمد.

همچنین ژانرهای قوه‌ی تخیل،ذهن کودک را از جهات بیشتری به کار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که بتواند در هر زمینه‌ای استعداد و خلاقیت خودش را نشان دهد و محدود به یک موضوع نباشد. انتخاب کتاب مناسب برای کودکان یکی از موضوعات مهم است که باید به آن توجه کنید.

همه‌ی ما زمانی که کتاب می‌خوانیم، خودمان را جای تک تک شخصیت‌های داستان قرار می‌دهیم و به نوعی زندگی آن‌ها را زندگی می‌کنیم. این مسئله ما را با طیف گسترده‌ای از احساسات و عواطفی رو به رو می‌کند که پیش از این آن‌ها را احساس نکرده بودیم. یکی دیگر از فواید کتابخوانی برای کودکان توسعه و گسترش همدری آن‌ها با دیگران در دنیای واقعی است.

به این صورت که کودکان هنگام کتابخوانی با شخصیت‌های متفاوتی رو به رو‌ می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که احساسات مختلفی را درک کنند و آن را بفهمند. بعدتر این کودکان می‌توانند از این تجربه استفاده کنند تا در دنیای واقعی نیز احساسات خودشان و دیگران را راحت‌تر درک کنند. این مسئله باعث همدردی عمیق‌تری میان آن‌ها و دیگر افراد جامعه می‌شود.

علاوه بر این شناخت و تشخیص احساسات خود در مواقع مختلف یکی از نشانه‌های هوش هیجانی است که کتابخوانی می‌تواند به افزایش هوش هیجانی کودکان هم کمک بسیار فراوانی بکند. این آگاه بودن از احساسات کودک را در مسیر مهم خودآگاهی هم قرار می‌دهد. همچنین همدردی با افراد دیگر می‌تواند پایه‌ی ساختن روابط مفید با دیگران را در پیش داشته باشد.》

اگر تا الآن به فکر کودکان و اشتیاقی که می‌توانند به کتاب داشته باشند، نبودید؛ دیر نیست. کودکان ذهن فعالی دارند وتا یک سنی قدرت یادگیری‌شان زیادتر از سنین بالاتر است. وقتی یک کودک یک شعر را با دوبار تکرار حفظ می‌کند؛ پس بیایید این خوبی را درحقشان بکنیم و آن‌ها را با کتاب آشنا کنیم .

 

موفق باشید و پایدار

اعظم کمالی

اعظم کمالی

azamkamali.ir

متولد فروردین1367. دارای مدرک لیسانس در رشته‌ی علوم سیاسی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 5 = 2