بافت تاریخی اردکان(یونان کوچک)

عکسی از کوچه‌های چرخاب که از یک طرف به خانه‌ی تاریخیِ سنایی، خاتمی و افضلی ختم می‌شود و از طرف دیگر به حوضِ‌عباس و مسجد چرخاب

 

سال‌ها پیش لیدر بافت تاریخی بودم و مسافران نوروزی را در بافت تاریخی می‌چرخاندم. خیلی برایم خوشایند بود که شهرم را معرفی می‌کردم. واقعا مسافران از بافت تاریخی و جاهای دیدنی اینجا خیلی استقبال کردند.

رهبریِ مسافران، در داخل بافت و شهر، برعهده‌ی دختران و گردش اطراف شهر( خرانق، چک‌چک، پیرهریشت، مسجد زردُگ و … ) برعهده‌ی پسران بود.

آنروزها حال‌وهوایی داشت. الان که یاد آن روزها می‌افتم، دلم حسابی تنگ می‌شود.

امروز بعد از سالها پسر و دخترم را به بافت تاریخی بردم. دلم گرفت و شور وحالی که اون روزها، در ما بود را در لیدرهای الان ندیدم.

زمان ما تازه بافت را بازسازی کرده بودند و اوایل راه‌اندازی بود. کلاسهایی که قبل از شروع عید می‌رفتیم، وخود بچه‌ها که خیلی مشتاق بودند،ذوق ما را بیشتر می‌کرد. فکر می‌کنم که اشتیاقی فراتر از تصور شما  درکار بود.

امروز از جاهایی که خودم لیدرش بودم، از بچه‌هایم و از بچه‌های خواهرم عکس گرفتم و دوست داشتم با شما هم به اشتراک بگذارم.

 

نمای جنوبی کوچه‌ آشتی‌کنان
نمای جنوبی
کوچه‌ی آشتی‌کنان در بازار قدیمی چارسوق نمای شمالی
نمای شمالی

 

کوچه‌‌ی

آشتی‌کنان

 

 

 

 

 

 

 

 

در قدیم به روایت بزرگان، وقتی دونفر با هم قهر بودند؛ مردم آن‌ دو را از دو طرف کوچه داخل می‎‌کردند و چون کوچه خیلی باریک وتنگ بود، برای رد شدن به یکدیکر برخورد می‌کردند و این برخورد باعث رفع کدورت می‌شد. برای همین کوچه‌ی آشتی‌کنان نام گرفته است.

 

 

 

مسجد جامع اردکان که درکنار کوچه‌ آشتی‌کنان قراردارد.  

داخل این مسجد معماری زیبایی شده است و همچنین محل تابستانه و زمستانه دارد. دارای درب شمالی و جنوبی می‌باشد. دیدن این مسجد با معماری که در ان به کار رفته است؛ از شگفتی‌های شهر اردکان محسوب می‌شود.

 

 

خانه‌ی سنایی در محله چرخاب در مجاورت خانه خاتمی و افضلی قرار دارد و یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی محسوب می‌شود. این خانه دارای مطبخ و آب انبار است. همچنین قسمت تابستان‌نشین و زمستان ‌نشین دارد. در قسمت تابستان‌نشینش بادگیری زیبا دارد که باد خنکی از آن به داخل می‌آید و از گرمای تابستان می‌کاهد.

 

جاهای دیدنی دیگر هم هست که شما را دعوت می‌کنم که برای یک دفعه هم شده به اینجا سفر کنید و حداقل به کوهِ چک‌چک بروید. مطمئنم که با یک بار دیدن آن عاشقش می‌شوید. فقط این را بگویم که رونق و هوای خوبش مربوط به همین ایام نوروز است. بعد از آن هوا گرم می‌شود و لذتی ندارد. پس اگر خواهان بازدید از شهر اردکان شدید در تعطیلی‌های نوروز میزبانتان هستیم. فقط این را کم‌لطفی ندانید. به خاطر راحتی شما عزیزان این را مطرح کردم که بگویم رونق شهر فقط در ایام نوروز است که هوا خوب است و بعد از آن چون هوا گرم می‌شود، زیاد رونقی و گردشگری اینجا یافت نمی‌شود.

 

بی صبرانه مشتاق دیدار شما و میزبانی از شما هستیم.

 

 

موفق باشید و پایدار

اعظم کمالی

 

اعظم کمالی

azamkamali.ir

متولد فروردین1367. دارای مدرک لیسانس در رشته‌ی علوم سیاسی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

35 + = 43