اشتیاق و فواید کتاب خواندن در کودکان

▪︎اشتیاق

اگر از کودکی، فرزندت را مشتاق کتاب خواندن کنی، این اشتیاق در همان سن کم به سراغش می‌آید و فرق نمی‌کند کجاست؟ هر کتاب یا نوشته‌ای را برمی‌دارد و هرآنچه یاد گرفته از قصه‌ها را بازگو می‌کند و به آن خط‌ها نگاه می‌کند. مانند انسان‌های بزرگ می‌نشیند و به جای بازی، نیمی از ساعت، سرگرمیش را اینگونه کامل می‌کند.

▪︎صبوری

《گاهی ما فراموش می‌کنیم که بچه بودن به چه گونه است و از آن‌ها مانند بزرگسالان کتاب را گوش دهند و بفهمند. ولی کتابخوانی برای کودکان اصلا به این شکل نیست و صبر زیادی می‌طلبد. همیشه باید در یاد داشته باشیم که اکثر آن‌ها درک زیادی از کتابخوانی ندارند و حتی مفهوم آن را نمی‌دانند.

پس انتظار خود را پایین بیاورید و به آن‌ها اجازه دهید تنها از شنیدن صدای شما لذت ببرند. اگر موضوعی را متوجه نمی‌شوند، به آن‌ها سخت نگیرید.

▪︎ بعد از کتابخوانی با آن‌ها صحبت کنید.

بعد از اتمام کتاب سعی کنید باز هم صحبت درباره‌ی آن را ادامه دهید. مثلا بستگی به سن کودک از او سوالاتی درباره‌ی کتاب بپرسید. مثلا به نظر تو پرنسس در آخر کتاب خوشبخت شد؟ از داستان خوشت آمد؟ چه شخصیتی را بیشتر دوست داشتی؟ البته باز هم باید ذکر کرد که کودک خود را خسته نکنید.

این کار را تبدیل به یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ خشک نکنید. اصلا لازم هم نیست که بعد از اتمام هر کتابی این کار را انجام دهید. همین که کودک از خواندن کتاب لذت ببرد مزایای فراوانی برای او خواهد داشت.》منبع

 

■کتاب خواندن لذت بخش است؛

زیرا ما خود را جای شخصیت‌های داستان می‌گذاریم و با آنها زندگی می‌کنیم. بعد از تمام شدن کتاب هم تا مدت‌ها تحت تاثیر اتفاق‌هایی که خوانده‌ایم، در خواب و بیداری، آنها را به یاد  می‌آوریم و مرورش میکنیم. 

تجربه کردن آنچه برایمان پیش نیامده و اصلا در واقعیت امکان پذیر نیست؛ در عالم خیال و تصور ، آنقدر دوست‌داشتنی است، که اگر یک بار آن را تجریه کنی دیگر رهایش نمی‌کنی. 

یقین است که خواندن کتاب‌های داستانی تاثیر بیشتری در افراد دارد، تا کتاب‌های غیر داستانی.

موفق باشید و پایدار

اعظم کمالی

اعظم کمالی

azamkamali.ir

متولد فروردین1367. دارای مدرک لیسانس در رشته‌ی علوم سیاسی

یک دیدگاه در “اشتیاق و فواید کتاب خواندن در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

76 + = 83